Stress

På sista tiden har man kunnat läsa och höra mycket om just stress i svensk media. Man pratar om hur dåligt det är för hälsan och för business på grund av hur det påverkar människors mentala hälsa, deras kroppar och produktivitet. Enligt min åsikt tycker jag att många har en felvriden syn på stress. För det första är det viktigt att komma ihåg att stress är något som behövs i våra liv – våra kroppar behöver en hälsosam dos stress för att kunna fungera optimalt. För att vi ska lyckas ta oss ur sängen på morgnarna, behöver kroppen få igång produktionen av stresshormon, för utan det skulle vi inte kunna komma upp och ta oss an dagens aktiviteter. Om man t ex tittar på Addisons sjukdom, där de diagnostiserade inte kan hantera sin stressrespons, så visar sig detta vara ett tragiskt tillstånd. Brist på förmågan att producera stresshormon på morgonen gör att vi får betydligt svårare att ta oss upp ur sängen – ett tillstånd som kallas non-Addisons hypodrenia eller trötthetssyndrom för binjurarna. Jag har utfört tester på binjurar under de senaste 5-6 åren, och även om detta inte är vedertaget i svensk medicin så har jag sett tillräckligt för att inse att en förbättring av funktionen hos binjurarna oftast leder till att personerna mår bättre.

Precis som med allt annat, så är det ett visst mått som krävs för att vi ska må bra, samtidigt som att för mycket kan göra att vi mår sämre. Ta vatten till exempel. Vatten är essentiellt för att liv ska kunna finnas, men för stora mängder kan förgifta dig! Det är samma sak med stress – vi behöver det, men får vi för mycket av det, eller har svårigheter med hur vi ska hantera det så smäller det… Din hälsa kommer att påverkas. Oftast är stress inte det som orsakar hälsoproblem, men bidrar till att symptomen fortskrider eller förvärras. Ta lite ländryggssmärta och spä på med lite stress, och gissa vad? Smärtan kommer att förvärras. Har du IBS och ökar på din stress, så kommer besvären från din IBS att öka. Du förstår vart jag vill komma.

Att ha stress i sitt liv kommer alltid att vara en faktor, men vi kan lära oss att vara mer kompatibla i våra förmågor att hantera stressen, utan att försöka minska den. Våra liv ser ut på det här sättet så om du inte vill flytta till en grotta utan tillgång till telefoner, internet, människor och ja, egentligen samhället generellt så är det en god plan att börja lära dig hur du kan hantera stressen. Våra liv präglas av vågor av upp- och nedgångar, konsten handlar om att kunna rida med på dessa vågor, vilket håll de än går åt. Både människor och företag bör få en större förståelse för hur vi kan bli bättre anpassade till stressen. Hur vet vi då hur pass motståndskraftiga vi är mot stress? Bra fråga! Vi kan använda oss av en teknisk manick som kallas Heart Rate Variability, som kan visa dig hur motståndskraftig just du är mot stress. Du har den på kroppen i tre-fem dagar, och den registrerar din respons mot stress. Här kan vi se vid vilka situationer du behöver hjälp att hantera stressen, och därefter ge dig olika verktyg för hur du kan jobba med den. Alla är olika, och behöver därmed också olika typer av metoder – vissa blir stressade av en teknik som funkar perfekt för någon annan.

Visste du att det finns studier som visar att bara dina tankar om att stress är dåligt för dig, faktiskt leder till att du kan dö i förtid? Ditt synsätt kan alltså ändra på hur du blir påverkad av själva stressen. Det är därför personer som älskar sina jobb, trots sina höga stressnivåer, inte får samma dåliga effekter som personer som ogillar sitt jobb kan få. Jag lämnar den tanken med dig där.

Om du är intresserad av att lära dig eller dina anställda att bli mer motståndskraftig mot stress, tveka inte att kontakta oss så kan vi diskutera hur vi kan hjälpa dig vidare. Under tiden vill jag bara säga – kämpa inte emot vågorna, lär dig att följa dem!

/ Graeme Jones, näringsfysiolog, Optimal Fysik

Din rygg påverkas av din kosthållning

Vi träffar många patienter som tittar frågande på oss när vi frågar om deras matvanor när de söker hjälp för sina ryggproblem. Hur kommer det sig att vi frågar om detta?

ladda ned.jpeg

Näringsrelaterade åkommor som till exempel IBS (Irritable Bowel Syndrome) kan påverka ländryggens motoriska kontroll, genom att förhindra den inre muskulaturens stabilitet Tremolaterra etal. 2006, Wallden 2013). Självklart är IBS en svår funktionell matsmältningsjukdom, som oftast ges olika diagnoser av olika medicinska läkare. Gastroenterologer ser det som en magsjukdom. Psykiatriker ser det som ett stressyndrom eller emotionell åkomma. Och neurobiologer ser det som en kronisk smärtsjukdom. Vem har egentligen rätt? Förmodligen ingen, då svaret kan ligga i en kombination av alla tre.

Västerländerna är inte alltid så bra på att behandla denna typ av åkomma, och många patienter med IBS får höra att de måste leva med sina besvär. Vår erfarenhet av IBS är att den kan orsakas av en hel rad med olika faktorer, som till exempel dålig kosthållning, och detta kan behandlas effektivt bara vi hittar orsaken till varför den uppstår. Om du har IBS och ländryggssmärtor, tror vi att förändringar i din kosthållning kan vara första steget till förbättring.

Håll ögonen öppna för fler inlägg om just IBS och vad som kan orsaka det.

/Graeme Jones, Näringsfyisolog Optimal Fysik

Läs mer
Tremolaterra, F., Villoria, A., Azpiroz, F., Serra, J., Aguadé, S. & Malagelada, J (2006) Impaired viscerosomatic reflexes and abdominal-wall dystony associated with bloating. Gastroenterology, 130(4), sid 1062-1068.
Wallden, M (2013) The primal nature of core function: In rehabilitation & performance conditioning. Journal of Bodywork and Movement Therapies, 17(2), sif 239-248.

Sammanträffanden mellan ryggont och näring: Visste du att det du äter kan öka risken för ryggsmärta?

På Optimal Fysik är vi alltid måna om våra kunders och patienters helhetshälsa eftersom vi tror att en optimal hälsa innebär minskad risk för smärta, hög energinivå och en god mental hälsa. Alltså, ryggsmärta är inte en del av en optimal hälsa! Vi överväger alltid olika faktorer när det kommer till att rehabilitera en patients kroniska smärta (smärta som har varat längre än 12 veckor) och en av dessa faktorer är att hantera vikten och titta på hur och vad den här personen äter.

low-back-pain-300x241.jpg

Näring har visat sig vara en orsakande faktor i Non-Specific-Chronic-Low-Back-Pain (NSCLBP) genom de kardiovaskulära riskfaktorerna. Fetma och övervikt är väl etablerad e och kända faktorer för NSCLBP (Shiri et al. 2010). Detta kan bero på den ökade belastningen på lederna, men det kan också vara ett överskott av fettvävnad, som orsakar en högre produktion av proinflammatoriska förmedlare, s.k inflammatoriska cytokiner från fettvävnaden (de Heredia et al. 2012). Cytokiner är små budbärande molekyler som är involverade i flera olika fysiologiska och patologiska förhållanden. De kan öka inflammation, vilket är nödvändigt när det kommer till att bekämpa infektioner eller skador, men när de gör sitt jobb under för lång tid, så kan den kroniska smärtan öka.

Därför tror vi att kost och livsstil bör vara en stor del av rehabiliteringen av kronisk ryggsmärta, och på Optimal Fysik har vi möjlighet att mäta dina cytokinnivåer i kroppen. Om behovet finns kan vi också hjälpa dig att sänka dessa nivåer och därmed också smärtan. Vi hjälper människor som är överviktiga att tappa den vikten som orsakar överbelastning på lederna, och som orsakar den proinflammatoriska processen med cytokiner, vilket i många fall kan leda till full återhämtning och utebliven smärta.

/Graeme Jones, Näringsfyisolog Optimal Fysik

Läs mer
Shiri, R., Karppinen, J., Lenio-Arjas, P., Solovievam S. & Vikari-Juntura, E. (2010) The Association between obesity and low back pain: a meta-analysis. American Journal of Epidemiology, 171(2), s 135-154
de Heredia FP. (2012) Obesity, Inflammation and The Immune System. Proc Nutr Soc. May;71(2):332-8

Kost och livsstil kan bota kronisk smärta

På Optimal Fysik träffar vi många människor som har upplevt smärta under en längre tid. Många gånger har dessa individer endast behandlat sin smärta på ett mekaniskt sätt med behandlingar, som t ex massage, träning eller ledjustering. Vi menar inte att det är något fel med detta, men vad många inte förstår eller inser vikten av, är att man ofta behöver behandla detta på ett systemiskt sätt för att bli av med den kroniska smärtan. På Optimal Fysik rekommenderar vi och försöker själva alltid att söka igenom kroppens alla olika system. Varför då, kanske du undrar?

Nu kommer det att dyka upp en hel del svåra och långa ord här, men håll ut, vi tror att du kommer att förstå slutklämmen ändå.

header-behandling.jpg

The neuromatrix theory of pain (Melzack 1990) skriver om hur smärta är en respons på en signal från integrering av nociceptiva (dessa är receptorer i kroppen som när den utlöses, skickar smärtsignaler till hjärnan), kognitiva och känslorelaterade input. Så detta innebär att smärta kan utlösas av dessa receptorer från kroppen, sinnet och känslorna, eftersom de alla arbetar tillsammans för att mata kroppen med information. Med utgångspunkt från den här idén, föreslår Chapman, Tucker och Woo Song (Chapman et al. 2008) att nervsystemet, det endokrina systemet och immunförsvaret tillsammans kan ses som ett ”super-system”.

Båda dessa teorier menar att dessa ”super-system” ansvarar för effekten av den kroniska smärtan och att en felaktig hantering av dessa system faktiskt kan vara orsaken till smärtan. En sådan bristfällig reglering kan uppstå på grund av genetiska, epigenetiska (samspelet mellan dina gener och din miljö), och andra miljöfaktorer.

header-kost.jpg

Kost och livsstil kan starkt påverkat dessa ”supersystem”. Vi tror att i de fall där smärtan har funnits i mer än 12 veckor, så är det fler områden eller ”system” i kroppen som bör ses över i linje med dessa teorier. Därför skulle diet och livsstil kunna spela en stor roll i orsakssamband och behandling av kronisk smärta genom sin påverkan på nervs
ystemet, det endokrina systemet och immunsystemet.

Vi använder en rad olika tester, allt från blod, avföring, urin och hjärtfrekvensvariation, till vetenskapsstödda frågeformulär. Dessa hjälper till att berätta för folk hur deras ”supersystem” arbetar och ännu viktigare, hjälper dem att optimera sin livsstil och kost – dessa kan vara nyckeln till att lösa fall med kronisk smärta.

/Graeme Jones, Näringsfyisolog Optimal Fysik

Läs mer
Melzack, R. (1990) Phantom limbs and the concept of a neuromatrix. Trends in Neurosciences, 13(3), s. 88-92.

Chapman, C.R., Tuckett, R.P. & Song, C.W. (2008) Pain and stress in a systems perspective: reciprocal neural, endocrine, and immune interactions. The Journal of Pain, 9(2), s.122-145.

Blodprov kan hjälpa dig leva ett bättre liv

Blodkollen-bild-3-300x115.png

Vi använder blodprovstester bl a för att hjälpa människor att gå ner i vikt. Vad många personer inte inser är att viktminskning inte bara handlar om att äta rätt mängd kalorier och att träna regelbundet. Självklart är det en stor del av det, men vi vet att många personer som äter rätt och tränar regelbundet fortfarande är oförmögna att förlora kroppsfett och förblir överviktiga.

Vi använder oss av olika typer av blodprov för att visa och hjälpa våra klienter att se vad det är som de gör fel. Det är inte för att diagnostisera en sjukdom, utan för att hjälpa dem att äta bättre och leva ett hälsosammare liv, och för att kunna tillgodose sig just deras individuella behov.

Tester som HbA1c, som ofta används för att visa blodsockernivåerna hos diabetiker, kan även användas för att se om du äter en diet med ett högt intag av kolhydrater. Tester av kortisol kan berätta för oss om hur känslig du är mot stress. Visste du att höga nivåer av kortisol betyder att det är mer sannolikt för dig att lagra fett? Höga nivåer av kortisol manipulerar din hjärna att äta mer, speciellt kolhydrater, och även lagra mer fett kring buken. Det är därför du sträcker dig efter godispåsen när du är stressad – det är den faktiska hjärnkemin som ligger bakom detta.

Detta är bara några av de blodprovstester som vi använder oss av för att identifiera hur du behöver ändra din livsstil, kosthållning och/ eller träning. Om du har problem med att gå ner i vikt även fast du äter en bra kost och tränar regelbundet, måste du förstå att det ligger mer bakom detta rent fysiologiskt, som vi kan hjälpa dig med.

/ Graeme Jones, näringsfysiolog, Optimal Fysik

”Äter jag rätt?”

Som näringsfysiolog är det vanligt att en av de första frågorna som folk ställer till mig är ”Äter jag rätt?”. Det här är en otroligt svår fråga att svara på, eftersom det finns
mängder av olika aspekter att se på det. För det första är ingen person den andra lik, och därför har var och en helt unika behov. För det andra kan man inte säga att det finns ”rätt” eller ”fel” mat, utan det beror på vad kroppen behöver vid just det tillfället.

Här kommer ett bra exempel: Ett glas vin eller en påse godis är förmodligen inte ett mellanmål som du vill ha varje dag, eftersom vi vet att det, i för stor utsträckning, kan öka risken för sjukdomar och problem. Men om du har ätit bra med under hela veckan, och du ska spendera fredagkvällen framför TVn med en bra film, så kan dessa livsmedel hjälpa till att skapa en avslappnande reaktion i kroppen. Så i det här fallet, är godiset och vinet dåligt för dig? Jag tycker inte det. Vi behöver alla skapa en balans i livet som involverar olika typer av mat. Min åsikt är att det inte nödvändigtvis är hälsosamt att helt utesluta vissa livsmedel ur kosten.

För att ta ett till exempel: Många frågar sig om potatis är dåligt för dig? Om du är en person med sittande arbete, där du inte gör av med speciellt mycket energi under dagen, då kanske potatis inte är det bästa alternativet. Det innehåller mer stärkelse och kan bidra till viktökning om du inte tränar tillräckligt mycket. Gröna grönsaker, som till exempel grönkål, kan vara ett bättre alternativ, eftersom att det har ett lägre glykemiskt index (GI). Men om du skulle gå till gymmet efter jobbet, kan lite potatis istället hjälpa dig att återställa de förlorade sockret i cellerna som kroppen gjort av med under träningspasset.

Så om vi kan acceptera att ingen person är den andra lik, och att det varken finns mat som kan kallas bra eller dålig, utan inse att maten ska fylla sitt syfte just där och då, hur ska vi då veta hur vi ska lägga upp kosten så att rätt person äter rätt för sig? Det här kan verkligen vara en svår nöt att knäcka, och svaret kan göras så djupt som du vill ha det. För att verkligen få fram rätt svar för just dig, så är det bästa att man börjar med att göra ett generellt blodprov, att titta på din kost- och träningsdagbok, titta på din genetik och familjehistoria och kanske även komplettera med en mängd olika blod-, urin eller andra tester som kan mäta dina näringsnivåer, mineraler, vitaminer och din matsmältningsförmåga. För vad är egentligen meningen med att äta fantastiska livsmedel med massor av näring, om din matsmältning ändå inte kan bryta ner ämnena och ta upp dem ordentligt? Tänk om vissa livsmedel – låt oss säga broccoli – skapar en reaktion i ditt immunförsvar varje gång du äter det?

Ja, som ni märker har vi inte ens kommit i närheten av att besvara dessa frågor. Syftet med den här bloggen är inte att lyfta om det du gör är rätt eller fel, eller att du behöver göra en massa tester. Den är till för att få dig att inse att dessa komplexa frågor endast kan besvaras ordentligt, om vi kan få ett mer detaljerat synsätt på vad som behövs göras. Ofta jobbar jag med klienter i upp till ett år, innan de har insett och kan ta del av alla förändringar som behövs för att de ska optimera sin hälsa. Din kropp är extremt komplex, och det är inte så lätt att bara säga vad som behövs göras på en gång.

Börja med matdagböcker och lägg till hur du mår specifikt under dessa dagar. Om du mår bra, har bra energi, är nöjd med din vikt, har god koncentrationsförmåga, frisk från sjukdomar, sover och tränar bra, har en frisk hy och regelbundna toalettbesök, så är chanserna stora att du äter rätt för dig själv som person, och i dessa fall tycker jag inte att du bör göra några speciella tester.

Kom ihåg att om du vill göra förändringar i kosten, börja med enkla knep och arbeta dig framåt därifrån. Hoppa inte på första bästa diet bara för att dina vänner gör det. Du är en unik individ och du behöver göra det som är rätt för just dig. Att förbättra hälsa tar tid, utbildning, engagemang och ansvarstagande.

Jag kommer snart att diskutera mer av de avancerade typer av tester som vi utför på Optimal Fysik, för att demonstrera hur vi svarar på denna fråga till våra klienter genom till exempel blodprover på vitaminer och mineraler.

/ Graeme Jones, näringsfysiolog, Optimal Fysik

Optimal Fysik stödjer Project Playground

Optimal Fysik stödjer hjälporganisationen Project Playground, som hjälper utsatta barn i Kapstadens kåkstäder i Sydafrika. Optimal Fysiks grundare och ägare, Christer Söderberg kommer även att resa dit i vinter för att bidra med sina kunskaper och behandlingar för centrens personal och barn. Självklart kommer du kunna följa hans resa på Optimal Fysiks facebook-sida.

Vill du också hjälpa oss att hjälpa denna fantastiska organisation? Skänk ditt bidrag bankgiro 413-6297 och märk med PPG, eller köp deras armband hos oss på kliniken för endast 100:-. Tack för att hjälper oss att hjälpa!
Läs mer om Project Playground på deras hemsida: www.project-playground.org