Stress

På sista tiden har man kunnat läsa och höra mycket om just stress i svensk media. Man pratar om hur dåligt det är för hälsan och för business på grund av hur det påverkar människors mentala hälsa, deras kroppar och produktivitet. Enligt min åsikt tycker jag att många har en felvriden syn på stress. För det första är det viktigt att komma ihåg att stress är något som behövs i våra liv – våra kroppar behöver en hälsosam dos stress för att kunna fungera optimalt. För att vi ska lyckas ta oss ur sängen på morgnarna, behöver kroppen få igång produktionen av stresshormon, för utan det skulle vi inte kunna komma upp och ta oss an dagens aktiviteter. Om man t ex tittar på Addisons sjukdom, där de diagnostiserade inte kan hantera sin stressrespons, så visar sig detta vara ett tragiskt tillstånd. Brist på förmågan att producera stresshormon på morgonen gör att vi får betydligt svårare att ta oss upp ur sängen – ett tillstånd som kallas non-Addisons hypodrenia eller trötthetssyndrom för binjurarna. Jag har utfört tester på binjurar under de senaste 5-6 åren, och även om detta inte är vedertaget i svensk medicin så har jag sett tillräckligt för att inse att en förbättring av funktionen hos binjurarna oftast leder till att personerna mår bättre.

Precis som med allt annat, så är det ett visst mått som krävs för att vi ska må bra, samtidigt som att för mycket kan göra att vi mår sämre. Ta vatten till exempel. Vatten är essentiellt för att liv ska kunna finnas, men för stora mängder kan förgifta dig! Det är samma sak med stress – vi behöver det, men får vi för mycket av det, eller har svårigheter med hur vi ska hantera det så smäller det… Din hälsa kommer att påverkas. Oftast är stress inte det som orsakar hälsoproblem, men bidrar till att symptomen fortskrider eller förvärras. Ta lite ländryggssmärta och spä på med lite stress, och gissa vad? Smärtan kommer att förvärras. Har du IBS och ökar på din stress, så kommer besvären från din IBS att öka. Du förstår vart jag vill komma.

Att ha stress i sitt liv kommer alltid att vara en faktor, men vi kan lära oss att vara mer kompatibla i våra förmågor att hantera stressen, utan att försöka minska den. Våra liv ser ut på det här sättet så om du inte vill flytta till en grotta utan tillgång till telefoner, internet, människor och ja, egentligen samhället generellt så är det en god plan att börja lära dig hur du kan hantera stressen. Våra liv präglas av vågor av upp- och nedgångar, konsten handlar om att kunna rida med på dessa vågor, vilket håll de än går åt. Både människor och företag bör få en större förståelse för hur vi kan bli bättre anpassade till stressen. Hur vet vi då hur pass motståndskraftiga vi är mot stress? Bra fråga! Vi kan använda oss av en teknisk manick som kallas Heart Rate Variability, som kan visa dig hur motståndskraftig just du är mot stress. Du har den på kroppen i tre-fem dagar, och den registrerar din respons mot stress. Här kan vi se vid vilka situationer du behöver hjälp att hantera stressen, och därefter ge dig olika verktyg för hur du kan jobba med den. Alla är olika, och behöver därmed också olika typer av metoder – vissa blir stressade av en teknik som funkar perfekt för någon annan.

Visste du att det finns studier som visar att bara dina tankar om att stress är dåligt för dig, faktiskt leder till att du kan dö i förtid? Ditt synsätt kan alltså ändra på hur du blir påverkad av själva stressen. Det är därför personer som älskar sina jobb, trots sina höga stressnivåer, inte får samma dåliga effekter som personer som ogillar sitt jobb kan få. Jag lämnar den tanken med dig där.

Om du är intresserad av att lära dig eller dina anställda att bli mer motståndskraftig mot stress, tveka inte att kontakta oss så kan vi diskutera hur vi kan hjälpa dig vidare. Under tiden vill jag bara säga – kämpa inte emot vågorna, lär dig att följa dem!

/ Graeme Jones, näringsfysiolog, Optimal Fysik